Leestijd: 3 minuten
Google heeft de tracking cookies van drie miljoen gebruikers in webbrowser Google Chrome uitgeschakeld. De techgigant wil dit jaar nog helemaal komaf maken met de cookies. Een nobele poging om de privacy van gebruikers te beschermen, of is er meer aan de hand?
Dagelijks klikken heel wat internetgebruikers cookiewaarschuwingen achteloos weg. Dat is binnenkort verleden tijd, klinkt het bij Google.
De techreus is deze maand officieel gestart met de uitfasering van cookies van derden. Via de ‘Tracking Protection’-functie heeft het de tracking cookies van 1 procent van de Chrome-gebruikers uitgeschakeld. Dat komt overeen met ongeveer drie miljoen surfers. In de komende maanden wordt dat systeem verder uitgerold.
Dat past binnen het grotere plaatje van hun ‘Privacy Sandbox’-project, waarmee het de privacy van de gebruiker voorop zegt te willen stellen.
Google is niet het enige bedrijf dat een internetbrowser aanbiedt, maar het is momenteel wel het populairste.
“Er was een tijd dat het landschap verdeeld was tussen Internet Explorer, Firefox en Chrome, maar tegenwoordig gebruikt meer dan 90 procent van de internetgebruikers Chrome in bepaalde werelddelen,” aldus computerwetenschapper Jeroen Baert.
Die positie brengt macht met zich mee. “Dan kan Google blijkbaar beslissen dat de rest van het internet zich zal moeten aanpassen.”
Meer privacy?
Google zet als het ware een hek rond zijn populaire browser. De data die jouw surfgedrag op Chrome opwekt, zullen niet meer door allerlei individuele websites verzameld kunnen worden en doorgespeeld kunnen worden aan derde partijen.
Ze worden wel bijgehouden door Google in Chrome zelf. Hierdoor worden adverteerders rechtstreeks afhankelijk van Google.
De data die Google over jou verzamelt, zullen wel minder gedetailleerd zijn. Het bedrijf stelt voor mensen te groeperen in bepaalde onderwerpen. De fietsliefhebbers, bijvoorbeeld. In dat nieuwe systeem wordt dus niet langer een volledig profiel opgebouwd.
Al moet een kanttekening geplaatst worden. Cookies zijn al lang niet meer de enige manier om iemand online te bespioneren. Als je ingelogd bent op een website, kan die website ook bijhouden naar wat je kijkt. Soms zijn de eigenschappen van je computer al genoeg om je ook te tracken.
De privacy is dus een beetje beter beschermd. Maar de beslissing ligt nu bij Google, niet bij de twintigduizend willekeurige bedrijfjes die cookies plaatsen. Het voorstel dat ze doen, lijkt de privacy beter te beschermen.
Of meer monopolie?
“Het is een move van Google, dat zelf een advertentiebedrijf is. Ze doen alsof ze vechten voor de privacy van hun gebruikers, maar ze hebben ook een product te verkopen.”
Door de cookies uit te faseren, schieten ze zichzelf niet in de voet. Integendeel. “Google heeft zijn eigen manier van data vergaren. Elke zoekopdracht die je doet, wordt bijgehouden in je Google-account. In dat opzicht kan het gezien worden als een monopoliezet van Google op de advertentiemarkt.”
Voor Baert roept dit vooral vragen op over de monopoliestatus van het bedrijf. Hij illustreert het met een simpele stelling: “Als Google beslist dat de kleur blauw niet meer gebruikt mag worden op het internet, dan hebben ze de macht om ervoor te zorgen dat geen enkele website de kleur nog gebruikt.”
Ingrijpende beslissingen, onder andere over privacy, zouden niet in de handen van één enkel bedrijf mogen liggen, vindt Baert.
De befaamde “cookies” in een notendop:
- Cookies zijn kleine tekstbestandjes die websites kunnen achterlaten op je computer.
- Zo kunnen je voorkeuren onthouden worden voor een bepaalde website.
- Maar de laatste jaren vooral gebruikt voor “tracking”: de site die je bezoekt, slaat op waar je naar kijkt. Dat kan op een later moment weer opgehaald worden.
- Die informatie kan ook gedeeld worden met derde partijen, zoals advertentiebedrijven.
Tijd voor een (nieuwe) website? Neem dan contact op en ondek wat VisualXXPression voor je kan betekenen.
Lees ook de blog Verplichte cookie medling