Leestijd: 3 minuten
In de tweede helft van 2024 zal Google helemaal geen third party cookies meer verwerken. Daarnaast gaat de Digital Markets Act (DMA) in. Dit is nieuwe Europese privacywetgeving. Deze combinatie heeft een enorme impact op je dataverzameling. Hoe zit het nu met de verplichte cookie melding?
Er zijn een aantal acties die je moet ondernemen als je als website of webshop gebruik wil maken van platforms als Google Ads en Meta Ads. Zoals een cookiemelding, dat wordt zo goed als verplicht.
Moet je altijd een cookiemelding op mijn site zetten? Dat hangt er vanaf, als jouw website cookies plaatst waar persoonsgegevens mee opgevraagd, opgeslagen en/of ingezien kunnen worden dan ben je verplicht hiervoor toestemming te vragen. Daarvoor is een cookiemelding inderdaad de beste manier.
Er zijn 4 soorten cookies
Noodzakelijke cookies: deze zorgen ervoor dat een website beter werkt. Bijvoorbeeld een cookie die onthoudt wat er in je winkelmandje zit of ervoor zorgt dat je binnen een webshop kunt zoeken.
Cookies voor statistieken: dankzij deze cookies kunnen website-eigenaren gegevens inzien over bezoekersaantallen van de website en welke pagina’s het meest bezocht zijn (bijv. in Google Analytics).
Voorkeurscookies: deze zorgen dat een website informatie kan onthouden die van invloed is op hoe de website eruit ziet. Denk aan de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.
Marketing cookies: deze dienen een commercieel doel, bijv. remarketing: als jij een product bekijkt op een website, kan deze informatie worden gebruikt voor advertenties.
Noodzakelijke cookies mogen zonder toestemming geplaatst worden, die zorgen er immers voor dat een website goed functioneert. Daarnaast mogen ook statistische cookies worden geplaatst als deze niet te herleiden zijn tot een persoon.
Statistische cookies
Normaal gesproken verzamelen statistische cookies zoals die van Universal Analytics (de oude Google Analytics) je IP-adres. Dat is een persoonsgegeven en die mag je dus niet zomaar verzamelen. Wel kun je instellen dat dit IP-adres geanonimiseerd (dat de gegevens die niet langer gebruikt kunnen worden om een natuurlijk persoon te identificeren) wordt. Je mag dan wel zonder toestemming deze cookies plaatsten. Je moet er wel voor zorgen dat de overige instellingen ook privacyvriendelijk zijn.
Google Analytics 4 verzamelt geen IP adressen meer en slaat deze ook niet op.
Cookies & AVG
Cookies vallen officieel niet onder de AVG, maar dat het gebruik van cookies geregeld wordt in de e-privacyverordening. Er komt nog een nieuwe wet aan over privacy in combinatie met elektronische communicatie. Er wordt gesproken over het feit dat cookietoestemmingen dan niet meer via een cookiemelding geregeld zouden hoeven te worden, maar dat iedereen dit voor zich in zijn eigen browser moet instellen. Het wetsvoorstel is alleen nog niet goedgekeurd en deze verordening is dan ook nog niet van kracht.
Plugins
Tot die tijd moeten we dus de AVG zo letterlijk mogelijk opvatten en dat betekent dat je actief toestemming moet vragen voor het verzamelen van persoonsgegevens door middel van cookies. En dan ontkom je niet aan een cookiemelding.
Er zijn diverse plugins zoals CookieYes, Complianz, Real Cookie Banner, GDPR cookie Compliance. Waarvan CookieEys met meer dan 1 miljoen actieve installaties verruit de meest gebruikte plugin is om een cookiemelder op je site te plaatsen en om zo AVG/GDPR cookie naleving in te stellen.
Lees ook de blog Geen cookies meer? of de blog AVG